Umělá inteligence ve výuce češtiny

Možná někoho překvapí, že umělá inteligence nemusí být vnímána jen jako hrozba vzdělávacího procesu. Studenti tříd 2STA a 2MEB dostali za úkol pomocí programu Image Creator Designer vygenerovat obrázek vystihující scénu z jedné z Povídek malostranských.

Nebylo to úplně jednoduché. Program neznal názvy povídek, nefungovalo ani zadání delší části textu. Studenti museli sami zformulovat popis obrázku tak, aby co nejlépe odpovídal nějaké významné scéně z povídky. Marek Sobota a Nicolas Novotný přibližují svoji zkušenost: Snažili jsme se co nejvíce popsat jednu z povídek, kterou jsme měli zadanou. Jako první věc jsme zadali postavu, jak má vypadat, poté jsme popisovali, co se právě v tu chvíli dělo na obrázku, potom jsme zkusili vygenerovat obrázek a co tam chybělo, popřípadě bylo špatně zaznamenáno, jsme upravili.“ Studenti po prvním pokusu zjistili, že obrázek zasazený do prostředí Blízkého východu či doplněný o moderní nástroje není vhodný, a proto museli popis mnohdy ještě několikrát přeformulovat, aby byli se svým obrázkem spokojeni.

A výsledek můžete posoudit sami. Znáte ještě povinné dílo školní četby a poznáte jednotlivé povídky podle obrázků, nebo si ho budete muset připomenout?


Fotoalbum